ایران ایر (هما)

ایران ایر یا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

شرکت هواپیمایی «هما» که اولین شرکت هواپیمایی تاسیس شده در ایران است ، از جمله مشهورترین شرکت های هواپیمایی ایران است. این ایرلاین که شامل بخش های مختلفی از جمله حمل و نقل مسافرین، بار و کالا و محمولات پستی به داخل و خارج از کشور میباشد امروزه به یکی از پرتردد ترین ایرلاین ها چه در داخل ایران و چه در خارج کشور تبدیل شده است. مسیرها و پروازهای متعددی با گسترش یافتن ایرلاین هما روزانه از فرودگاه های امام خمینی و دیگر فرودگاه های کشورمان انجام می شود. بلیط پرواز ایران ایر را به راحتی از سایت ترک علی می توانید تهیه کنید.هواپیمایی ایران « ایرانین ایرویز» در اردیبهشت ماه سال 1325 تاسیس گردید و اولین خدمات مسافرت هوایی خود را در مسیر تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهانی دوم آغاز نمود. درطول 17 سال (از سال1324 تا 1341) و به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین المللی به مهمترین خط هوایی داخلی تبدیل شد. در سال 1333 خط هوایی خصوصی دیگری تحت عنوان " پرشین ایرویز"یا "پارس" تاسیس گردید. در ابتدا، خط هوایی "پرشین ایرویز" فقط وظیفه ی حمل باربه اروپا را به عهده داشت. وضعیت جغرافیایی کشور ایران و گسترش وسیع آن، دور بودن مراکز نسبتاً پرجمعیت از یکدیگر، کمبود وسیله ی نقلیه اعم از جاده ای و ریلی، لزوم ارتباط سریع و مطمئن سازمان های علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود یک شبکه منظم با قابلیت های بالا در راستای احیای حقوق متقابل هوایی با سایر کشورها و همچنین تامین رفاه و آسایش بیشتر ملت ایران، همه و همه شرایطی را فراهم سا خت تا هیات وزیران در تاریخ بیست و یکم بهمن سال 1340 ، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یک شرکت هواپیمایی متعلق به ملت، به تصویب برساند. در پی اتخاذ این تصمیم شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام دو شرکت هواپیمایی "ایرانین ایرویز" و " پرشین ایرویز" و ایجاد خط هوایی جدیدی بانام "هواپیمایی ملی ایران" با علامت اختصاری و سمبل " هما" تاسیس شد و از فروردین ماه سال 1341 فعالیت های خود را آغاز نمود. از جمله اهداف اولیه ی تاسیس "هما" ، پوشش احتیاجات حمل و نقل هوایی داخل کشور همراه با رعایت بیشتر اصول ایمنی پروازی و برقراری سرویس های حمل و نقل هوایی با کشورهای هم جوار و دور دست ، ضمن مراعات همزمان قرارداد های متقابل مبانی تجاری و مصالح کشوربود. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود نیم قرن است که به عنوان بازویی توانمند در اختیار مردم ایران بوده و می کوشد تا با جابجایی مسافر، بار صادراتی و وارداتی و پست در شبکه داخلی و بین المللی به نحو مطلوب انجام وظیفه نماید.شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران"هما" 51 سال سابقه فعالیت دارد و در این مدت میلیون ها مسافر ایرانی و خارجی را از طریق صدها پرواز ایمن به مقصد رسانده است .

ایران ایر

 

حقوق مسافر

- کلیه مسافرین هما از مبداء و به مقصد ایران مشمول قانون تعیین حدود مسئولیت شرکتهای هواپیمایی ایرانی ( مصوب 1391 مجلس شورای اسلامی ) می باشند. قانون مزبور ناظر بر مسئولیت شرکتهای حمل کننده و تبیین کننده حدود تعهدات در صورت وقوع حادثه منتهی به صدمات جسمی و یا مرگ مسافر و یا خسارات وارده به بسته و جامه دان همراه وی خواهد بود. لذا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم به رعایت حقوق مسافر به شرح مواد پیش بینی شده در قانون مزبور می داند.

-  ساعات مندرج بر روی بلیت یا رسید مسافر، ساعات حرکت هواپیما می باشد. مسافر می بایست در زمانهای تعیین شده از سوی شرکت حمل کننده ، جهت انجام تشریفات قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند. بدیهی است عدم حضور مسافر در زمانهای تعیین شده به منزله انصراف وی از پرواز تلقی گردیده و شرکت هواپیمایی مبرا از هرگونه مسئولیتی در قبال پذیرش مسافر پس از انقضاء زمان ذکر شده می باشد و لذا طبق مقررات ، وجوه پرداختی اولیه مسافر پس از اعمال کسورات مربوطه ، قابل تصفیه و استرداد می گردد.

-  حداقل زمان لازم برای حضور مسافر در فرودگاه، جهت پذیرش در پروازهای داخلی یک ساعت و نیم و درپروازهای بین المللی سه ساعت قبل از ساعت پرواز مندرج در بلیت خواهد بود.

-  پرواز به علت عدم حضور مسافر در موعد مقرر، به تاخیر نخواهد افتاد و در اینگونه موارد هیچگونه مسئولیتی متوجه شرکت حمل کننده نمی باشد.

-  مالیاتها و عوارض دولتی مترتب بر بلیت می تواند شامل مالیات و عوارضی باشد که توسط  قانون در ارتباط با حمل و نقل هوایی وضع شده است. لذا ممکن است این مالیاتها و عوارض سهم قابل توجهی از هزینه مسافرت هوایی را شامل شوند که  یا به صورت مجموع در بهای بلیت لحاظ می شود و یا به صورت جداگانه در قسمت مالیات /عوارض درج شده و در مجموع قیمت بلیت قابل دریافت می گردد. ضمنا ممکن است مسافر ملزم به پرداخت مالیات یا عوارضی باشد  که  بعد از صدور بلیت وضع شده اند . 

- قرار دادن هرگونه کالای خطرناک در جامه دان و یا حمل آن بصورت همراه ممنوع می باشد

کالای خطرناک ، شامل هر کالایی است که به جان انسان ، اموال ایشان یا بدنه هواپیما آسیب برساند .

از قبیل :

*مواد منفجره و لوازم آتش بازی

*گازهای تحت فشار ، آتش زا و غیره – لوازم سفری (از قبیل گاز سفری )

*سیلندرهای گاز تحت فشار و سوخت فندک

 *گازهای فوق سرد شده - نیتروژن مایع

*مایعات اتش زا - رنگ ، تینر ، محلول ها ، آستون ، انواع پاک کننده ها ، آب بند ، درزگیر و رزین ها و چسب ها

*جامدات – مواد آتش زا و کبریت

*مواد اکسید کننده و اکسید شونده از قبیل سفید کننده ها و پاک کننده ها

*مولدهای اکسیژن شیمیایی ، بادکننده های کیسه های هوا ، واحدهای کیسه هوا

*دی اکسید کربن (یخ خشک) ، اکسیژن مایع سرد شده

*لوازم اطفای حریق

*چسب ها 

*آلات صنعتی از قبیل فشارسنج ، کلیدهای جیوه ای ، لوازم یکسو کننده 

*آرسنیک ، سموم دفع آفات نباتی ، گاز اشک آور 

*هرنوع چراغ قوه 

*مواد عفونی – مواد حامل ویروس و باکتری که انسان و حیوان را تحت تاثیر قرار می دهند . 

*مواد رادیواکتیو - آلاتی که دارای منبع رادیواکتیو جهت تحقیقات ایزوتوپ های رادیواکتیو می باشند . 

*مواد سمی و مسموم 

کالاهای خطرناک ممنوعه 

برخی کالاهای خطرناک به دلیل مخاطرات جدی که دارند بطور کلی برای حمل در هواپیما ممنوع می باشند . وسایل شوک دهنده و وسایل حاوی مواد محرک و آزاردهنده (اسپری اشک آور ، اسپری فلفل ) ، انواع تجهیزات امنیتی از قبیل چمدان های مخصوص حمل اسناد ، وجه نقد و غیره ، کالاهای خطرناک ترکیبی از قبیل : باتریهای لیتیوم ، مواد آتش زا و آتش بازی ، مهمات ، ظروف حاوی مواد سوختنی مایع قابل اشتعال ، کبریت و فندک به طور کلی ممنوع می باشند . 

برخی کالاها مانند ترشیجات ، آبلیمو ، سرکه ، عسل ، عرقیات ، مایعات غیر کالای خطرناک و ... اگرچه در شمول کالاهای خطرناک نمی گنجند اما شرکت های هواپیمایی ممکن است برای جلوگیری از آلودگی بار مسافر و هواپیما و همچنین نگرانی از ایجاد پوسیدگی و خوردگی در هواپیما محدودیت هایی برای آنها در نظر گرفته باشند . 

کالاهای خطرناک همراه مسافر و خدمه پرواز  

قوانین حمل و نقل کالای خطرناک از طریق هوایی ، برخی کالاهای خطرناک که جز ملزومات سفر می باشند را تحت شرایط دقیقی از شمول برخی قوانین حمل و نقل کالای خطرناک مستثنی کرده است . 

مسافر مجاز است داروها و لوازم آرایشی به مقدار محدود و مورد نیاز در طی سفر حمل نماید ، مانند اسپری مو ، عطر و داروهای حاوی الکل . 

اقلامی که امروزه از ملزومات شخصی و جز طبیعت سفر محسوب می شوند مانند باتری لیتیومی تلفن همراه ، باتری یدکی (پاوربانک) ، ویلچر برقی ، سیگار الکترونیکی ، کپسول اکسیژن برای بیمار و ... تحت شرایطی برای حمل در هواپیما ( داخل کابین مسافری ، در قسمت بار یا هر دو ) مجاز می باشند . 

کالاهای ممنوعه 

برخی از کالاها ، فارغ از اینکه جز کالاهای خطرناک محسوب شوند و یا خیر به دلیل مخاطرات امنیتی که دارند برای حمل در هواپیما ممنوع می باشند . کالاهایی نظیر گرز ، نیزه ، مواد منفجره ، پنجه بوکس و ...  به دلایل امنیتی برای حمل در هواپیما ممنوعیت دارند . مرجع اصلی ناظر بر قوانین کالاهای ممنوعه دستگاه های امنیتی در صنعت هوانوردی ( سپاه حفاظت هوایی ، پلیس فرودگاه ، حراست شرکت های هواپیمایی و ... ) می باشند . 

کالاهای خطرناک توسط مسافر نباید به صورت ذیل حمل گردد 

*به عنوان جامه دان و یا داخل آن 

*به عنوان بار داخل کابین و یا داخل آن 

*به صورت شخصی    

- قراردادن هرگونه اشیاء ارزشمند از قبیل ؛ طلا و جواهر ،رایانه دستی، گوشی همراه، دوربین عکاسی، مدارک مهم و.... ،همچنین وجوه نقد و دارو و مواد فاسد شدنی در بسته ها و جامه دانی که تسلیم شرکت حمل کننده می گردد ممنوع بوده و هیچگونه ادعایی در ارتباط با موضوعات مزبور قابلیت استماع نداشته و شرکت حمل کننده فاقد هرگونه مسئولیتی نسبت به آن خواهد بود. بدیهی است مسئولیت شرکت حمل کننده نسبت به بسته/جامه دان پذیرش شده، حسب قوانین و مقررات موضوعه صرفاٌ محدود به فقدان، آسیب و یا کاهش وزن بسته/جامه دان خسارت دیده خواهد بود. 

- اگر چه شرکت حمل کننده نهایت تلاش خود را جهت تامین صندلی در ازای هر رزرواسیون تایید شده بعمل می آورد، لیکن این امر تضمین قطعی برای صندلی خالی تلقی نمی گردد و در صورت عدم امکان پذیرش مسافر در فرجه های زمانی تعیین شده، علیرغم داشتن جای تایید شده ،به دلیل نبود ظرفیت و صندلی خالی هواپیما، نحوه جبران خسارت براساس مقررات و رویه های اجرایی حاکم بر شرکت حمل کننده می باشد که جزئیات آن در دفتر شرکت هواپیمایی موجود است. 

 شرایط قرارداد 

واژه های بکار برده شده در این قرارداد دارای معانی ذیل است: 

- بلیت ( کاغذی /الکترونیک ): سند و توافق قراردادی لازم الاتباع فی مابین مسافر و شرکت حمل کننده است که به صورت کاغذی و یا رسید الکترونیک یا برنامه مسافرت است که  شرایط و اطلاعیه های مذکور بخشی از آن به شمار می رود. 

-  حمل: مترادف با حمل و نقل است.

 - حمل کننده: شرکت هواپیمایی حمل کننده که طبق شرایط عهده دار حمل مسافر و بنه همراه وی بوده و با ارائه هرگونه خدمات دیگر مربوط به این نوع ترابری اقدام به حمل مسافر می نماید.

 - قانون: منظور قانون تعیین حدود مسئولیت شرکتهای هواپیمایی ایرانی مصوب 1391 مجلس شورای اسلامی است.

 - پیمان ورشو: منظور قانون اجازه الحاق دولت ایران به کنوانسیون یکسان سازی برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی ورشو مورخ 12 اکتبر 1929 و اصلاح بعدی آن ( موسوم به پروتکل لاهه ) مورخ 28 سپتامبر 1955 مصوب 1354 است.

 - حمل و نقل و ارائه سایر خدماتی که طبق این شرایط صورت می پذیرد تابع مقررات و محدودیتهای قانونی تعیین شده بوده و تابع شرایط ذیل خواهد بود: 

- شرایط مقرر در بلیت

 - تعرفه ها و رویه های اجرایی شرکت حمل کننده 

- شرایط حمل شرکت حمل کننده و مقررات مربوطه که جزیی از این قرارداد محسوب می گردد به استثنای مقررات حمل و نقل بین نقطه ای در کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا که تابع تعرفه و رویه های کشورهای مزبور است، در دفاتر شرکتهای حمل کننده موجود است. 

- نام شرکت حمل کننده را می توان به اختصار در بلیت درج نمود. نام کامل بایستی همراه با نام اختصاری در تعرفه ها، شرایط حمل، مقررات یا برنامه های پروازی شرکت حمل کننده قید گردد. 

- نقاط توقف مورد توافق، نقاط مندرج در این بلیت یا نقاط مشخص شده طبق برنامه های پروازی شرکت حمل کننده می باشد. حمل مسافر یا توشه و جامه دان وی که به موجب این شرایط بواسطه چندین شرکت حمل کننده متوالی صورت می پذیرد، یک پرواز محسوب می شود. 

- هر شرکت حمل و نقل هوایی که مبادرت به صدور بلیت بر روی خطوط دیگر شرکت حمل و نقل هوایی نماید، نماینده آن شرکت محسوب می گردد. 

- هرگونه شرط استثناء یا محدودیت مسئولیت از جانب شرکت حمل کننده، شامل حال کارگزاران، کارکنان و نمایندگان شرکت حمل کننده و یا هر شخص حقیقی /حقوقی که هواپیمای وی توسط شرکت حمل کننده برای حمل و نقل استفاده می شود و از جمله کارگزاران، کارکنان و نمایندگان وی خواهد بود. 

- تحویل و نحوه خسارت بسته/جامه دان: بسته یا جامه دان حمل شده به موجب این شرایط قراردادی، به ارائه دهنده رسید بسته/جامه دان تحویل می گردد. مبنای محاسبه و پرداخت غرامت در صورت بروز خسارت ،وزن ثبت شده در رسید جامه دان مسافر که هنگام پذیرش محاسبه گردیده خواهد بود قابل ذکر است وزن هر بسته جامه دان متعارف حداکثر 23 کیلو گرم می باشد و هما تعهدی در قبال پارگی زیپ ،جدا و یا شکسته شدن و خرابی قفل ،دسته و چرخ جامه دانهای با وزن بالاتر از مقدار یاد شده را نخواهد داشت. هما مسئولیتی در قبال خسارت وارده به توشه و جامه دانی که توسط مسافر به داخل هواپیما منتقل شده و به علت حجم و یا وزن بیش از مقدار مجاز به داخل بخش بار هواپیما منتقل می گردند را ندارد ،رسید الصاقی به این دسته از جامه دان و توشه مسافر(limitED  RELEASE ) بوده که از رسید های معمولی متمایز می باشد. در صورت ورود خسارت به بسته/جامه دان بایستی شکایت با رعایت موارد مذکور، به صورت مکتوب به حمل کننده اعلام گردد. بدیهی است پس از انقضاء تاریخهای تعیین شده ، شرکت حمل کننده فاقد هرگونه مسئولیتی در ارتباط با ادعای مسافر خواهد بود 

- در صورت ورود خسارت تحت هر عنوان، بلافاصله در همان روز پرواز و حداکثر ظرف مدت 7 روز از تاریخ دریافت بسته/جامه دان پذیرفته شده 

- در صورت تاخیر در حمل و تحویل بسته/جامه دان پذیرفته شده، حداکثر ظرف مدت 21 روز از تاریخ تحویل پذیرش بسته/جامه دان توسط حمل کننده. 

- مسئولیت شرکت حمل کننده در صورت ورود انواع خسارت از قبیل : فقدان، آسیب دیدگی و تاخیر در حمل بسته/جامه دان همراه مسافر، محدود به معادل ریالی 20 (بیست ) دلار آمریکا به ازاء هر کیلوگرم بسته/جامه دان پذیرش شده خسارت دیده ،با رعایت ضوابط مربوطه خواهد بود. 

- شرکت حمل کننده فاقد هرگونه مسئولیتی در ارتباط با وجه نقد، طلا و جواهر، کالای شکستنی ،با ارزش و فاسد شدنی بوده و هیچگونه ادعایی در این خصوص قابل پذیرش نخواهد بود.  

- این بلیت از تاریخ صدور فقط برای مدت یکسال اعتبار دارد، مگر اینکه شرایط خاص دیگری توسط شرکت حمل کننده در خصوص مدت زمان اعتبار، در بلیت درج شده باشد. کرایه حمل طبق توافقات صورت پذیرفته ،فقط تا قبل از شروع عملیات حمل قابل تغییر و تعدیل است. بدیهی است در صورت عدم پرداخت کرایه تعیین شده از سوی دارنده بلیت، شرکت حمل کننده مجاز به عدم پذیرش و عدم حمل هوایی دارنده بلیت خواهد بود.

 - در صورت عدم استفاده بلیت به هر علت توسط دارنده، به طور کامل و یا بخشی از آن، تنها ظرف 18 ماه از تاریخ صدور بلیت ،و صرفاٌ با لحاظ مقررات و ضوابط تعیین شده ،و در حّد مقرّر از سوی هما قابلیت استرداد داشته و بعد از انقضاء مدت تعیین شده از درجه اعتبار ساقط و فاقد هرگونه ارزش مالی می باشد.

 - حمل کننده تعهد می نماید ،نهایت تلاش خود را در حمل مسافر و جامه دان/بسته همراه وی تا حد امکان بعمل آورد. در مورد ساعات مندرج در برنامه های پروازی یا سایر بخش ها ،تضمینی وجود ندارد و بخشی از این قرارداد محسوب نمی شود.

 - حمل کننده می تواند بدون اطلاع، اقدام به تعویض شرکت های حمل کننده یا هواپیما و در صورت لزوم ،بنا به تشخیص خود تغییر و یا حذف نقاط توقف مندرج در این بلیت نماید. برنامه های پروازی بدون اطلاع قبلی قابل تغییر و ابطال می باشند  

- حمل کننده مجاز به عدم فروش بلیت و حمل مسافر دارای سوء رفتار مستند در پروازهای قبلی این شرکت و سایر شرکتهای حمل هوایی می باشد. 

- دارنده بلیت ( مسافر) موظف به رعایت کلیه الزامات دولتی برای سفر، از قبیل به همراه داشتن مدارک لازم و اسناد ورود و خروج می باشد. مسئولیت صحت و اصالت اسناد و مدارک بر عهده مسافر بوده و خسارت وارده ناشی از عدم اعتبار، توسط شرکت متصدی حمل، قابل مطالبه و وصول می باشد. 

- کارگزاران، کارمندان یا نمایندگان شرکت حمل کننده تحت هیچ شرایطی مجاز به تغییر، اصلاح و یا صرفنظر کردن از شرایط و تعهدات قراردادی نخواهند بود. 

- دارنده بلیت با آگاهی از شرایط مقرر در این بلیت، حق هرگونه ادعایی را بیش از آنچه در حدود مسئولیت های قراردادی شرکت حمل کننده تبیین شده، تحت هر عنوان از خود سلب و ساقط می نماید.
به آگاهی می رساند، براساس قوانین و مقررات اعمال شده از سوی کشورهای مقصد و نیز با توجه به شرایط و مفاد مندرج در دستورالعمل منتشره از سوی آن کشورها، شرکت های هوایی الزام دارند تا اطلاعات مربوط به نگهداری جا، پذیرش و سوارشدن مسافران به هواپیما (شامل اطلاعات بلیط، نگهداری جا و گذرنامه) را به مراجع ذیصلاح کشورهای مقصد ارسال نمایند .

 

نکات مربوط به پروازهای داخلی

1-نام و نام خانوادگی درج شده به هنگام تهیه بلیت می بایست مطابق با شناسنامه مسافر بوده تا پذیرش مسافر با مشکلی مواجه نشود .لازم به ذکر است تغییر نام  بعد از صدور بلیت امکان پذیر نبوده و پرداخت هر گونه جریمه به دلیل مغایرت اسمی بر عهده  مسافر می باشد . 
2-این سامانه شامل پروازهای نوع چارتر نمی باشد. 
3-مسافرانی که خواستار خدمات ویژه ی پزشکی هستند باید حضوری به دفاتر ایران ایر مراجعه کرده و فرم پزشکی را دریافت کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره تلفن46624071-46624333 تماس حاصل نمایید .  
4-مسافرانی که خواستار غذای خاص و تخت نوزاد هستند می توانند با شماره تلفن 46625949 تماس و تقاضای خود را اعلام نمایند. 
5-در خصوص حمل بار اضافی تلفن 46628856 ، در خصوص موجود زنده  تلفن 46628856 و همچنین در خصوص حمل جسد تلفن 46628922 پاسخگو خواهند بود .  
6-تمامی پروازهای ایران ایر از ترمینال 2 فرودگاه بین المللی مهر اباد انجام می گرددو مسافر موظف است یک ساعت و نیم قبل از پرواز در ترمینال فرودگاه حضور داشته باشد. 
7-تاخیر بیش از دو ساعت در پروازهای داخلی ایران ایر شامل استرداد کامل وجه بلیت به مسافر می باشد. 
8-مقررات استرداد و تغییر تاریخ پروازهای داخلی ایران ایر طبق اطلاعات موجود در این سامانه یا اطلاعات موجود بر روی بلیت قابل استناد می باشد .( به منظور استرداد بایستی به لیست رزروها  در صفحه نخست سامانه خرید اینترنتی   مراجعه و مسیر مورد نظر جهت استرداد را انتخاب کرده و انجام عملیات استرداد را انتخاب نمایید .)
9-هرگونه تغییر و یا استرداد درکلیه کلاسهای نرخی J,C,I,Y,V,Q,O,K,M,N,X,L از زمان صدور تا قبل از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز با کسر 30 درصد از نرخ خام  (بدون احتساب مالیات ) کوپن پروازی مربوطه و از ساعت 12 ظهر روز قبل از پرواز به بعد با کسر 60 درصد از  نرخ خام  (بدون احتساب مالیات )کوپن پروازی مربوطه امکان پذیر خواهد بود . 
10-بار مجاز همراه مسافر در تمامی کلاس های نرخی اکونومی 30کیلوگرم و برای کلاس های نرخی بیزینس 40کیلوگرم می باشد . بار مسافر نوزاد در کلیه کلاسهای نرخی فوق شامل 10 کیلو بار همراه می باشد . 
11-به منظور همکاری و پذیرش متقابل مسافرین پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمائی در شرایط ابطال ، بروز تاخیر بیش از دو ساعت و یا ایجاد اشکال در پذیرش مسافر به دلایل عملیاتی از سوی شرکتهای هواپیمائی هما IR ، آسمان EP ، ماهان W5 ،کیش ایر Y9 ، قشم ایر QB ، نفت ایران NV ، آتا I3 ، معراج JI ، تابان HH ، کاسپین CPN  ، ساها ، سپهران IS و وارش توافقنامه ای از تاریخ نهم آذر 97 به مدت دو سال منعقد گردیده است. به موجب این قرارداد شرکت هواپیمایی مربوطه ( تاخیر و یا ابطال کننده پرواز ) موظف است بلیت مسیر ابطالی و یا تاخیر پرواز مسافران خود را ممهور به مهر علت تاخیر و یا ابطال پرواز نموده تا از سوی مسافر به منظور عدم کسر هزینه ابطال بلیت ادامه مسیر و یا برگشت خود ، به شرکت هواپیمایی ثانویه ارائه دهد .


نکات مربوط به پروازهای بین المللی

1- مقتضی است نام و نام خانوادگی مسافر عینا مطابق با نام و نام خانوادگی مندرج در گذرنامه باشد . 
تغییر نام بعد از صدور بلیط امکان پذیر نمی باشد و پرداخت هر گونه جریمه به علت مغایرت اسمی بر عهده مسافر میباشد . 
2-افرادی که دارای دو گذرنامه ایرانی و خارجی می باشند می بایستی بلیت خود را بر اساس مشخصات فردی مندرج در گذرنامه خارجی صادر نمایند .

3- مسئولیت رعایت قوانین و مقررات سفر از جمله داشتن گذرنامه و ویزای معتبر بر عهده مسافر می باشد .
 درصورت نیاز می توانید با واحد روادید ایران ایر با شماره 51007441 تماس حاصل فرمایید. 
نکات مهم: 
*گذر نامه مسافر می بایستی از زمان شروع مسافرت حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد. 
*برای صدور بلیط های یک طرفه وجود یکی از موارد زیر الزامی می باشد: 
الف) دارا بودن گذرنامه کشور مقصد 
ب) دارا بودن کارت اقامت کشور مقصد 
ج) دارا بودن ویزای بالای شش ماه یا ویزای شینگن نوع D  
*در صورتیکه مسافر بلیت رفت خود را ازایران ایر و برگشت آن را از ایرلاین های دیگر به صورت جداگانه(دو بلیط مجزا) تهیه کرده باشد ارائه هر دو بلیت به کانتر پذیرش مسافر در فرودگاه الزامی می باشد. 
*مسافرانی که دارای ویزای محدود هستند برای صدور بلیت رفت و برگشت می بایست به محدوده ی اعتبار ویزای خود توجه داشته باشند.
4-برای تهیه بلیت های تخفیف دار مختص افراد بالای 60 سال ، دانشجویان و اساتید دانشگاه و........ می بایست به صورت حضوری به دفاتر ایران ایر مراجعه شود . 
5-قیمت بلیت نوزاد در پروازهای خارجی "هما" 10% نرخ خام بلیت بزرگسال ( بدون احتساب مالیات ) و قیمت بلیت کودک 75% نرخ خام بزرگسال است . 
*بلیت های دانشجویی فقط در شعب خارج از کشور صادر می گردد.
6-مسافرانی که خواستار خدمات ویژه ی پزشکی هستند باید صورت حضوری به دفاتر ایران ایر مراجعه کرده و فرم پزشکی دریافت کنند .
7-خرید بلیت می بایستی تنها از طریق کارتهای بانکی عضو شتاب صورت گرفته و استفاده از کارتهای خرید ، بن کارت و ... برای نهیه بلیت مجاز نمی باشد .
برای دریافت اطلاعات پزشکی می توانید با شماره تلفن 46624071-46624333تماس حاصل فرمایید.
8-مسافرانی که خواستار خدمات ویلچیر هستند  می توانند از طریق همین سامانه به هنگام ورود اسامی، گزینه مربوطه را انتخاب نمایند .
9- توالی استفاده از کوپن های بلیت ( توالی مسیرها ، ابتدا مسیر اول ، دوم مسیر دوم ، سوم مسیر سوم ،...) لازم و ضروری است .
10-در خصوص حمل بار اضافی تلفن 51007484 ،حمل موجود زنده (حیوان و غیره ) تلفن 51007318 و همچنین در خصوص جنازه متوفی تلفن 51003557 پاسخگوی شما خواهند بود. 


مقررات استرداد و تغییر بلیت

1- مقررات استرداد و تغییر تاریخ پروازهای بین المللی ایران ایر طبق اطلاعات موجود در این سامانه یا اطلاعات مندرج بر روی بلیت قابل استناد می باشد.
2- به منظور استرداد می بایستی به لیست رزروها در ذیل نام کاربری در صفحه نخست سامانه خرید اینترنتی مراجعه و دکمه استرداد را پس از انتخاب دلیل استرداد کلیک نمایید. لازم به ذکر است وجه قابل استرداد فقط به کارت پرداخت کننده مسترد می گردد.
3- کنسل نمودن رزرو تا 24 ساعت قبل از ساعت پرواز با کسر جریمه استرداد و در غیر اینصورت با کسر جریمه NO-SHOW صورت می پذیرد.
4- بار مسافر نوزاد در کلیه کلاسهای نرخی 10 کیلو بار همراه می باشد.
5- هزینه های نمایش داده شده در جدول ذیل مختص بلیت های بین المللی با شروع مسافرت از ایران می باشد.
6- هزینه های اعلام شده در پروازهای بین المللی از مبدا شهرستان (به استثنا پروازهای نماد مشترک) 75% هزینه های تعیین شده از تهران می باشد.
7- میزان بار مجاز از/به شهرستان ها ، 5 کیلوگرم کمتر از میزان بار درج شده در جدول می باشد .  
8- هر گونه تغییر در بلیت قبل از شروع مسافرت بر اساس نرخ روز محاسبه و در صورت افزایش از مسافر دریافت خواهد شد.

 


تلفن مرکزی : 466222
تلفن پشتیبانی فروش اینترنتی :46625949
نشانی : فرودگاه مهرآباد - ساختمان مرکزی هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران
نشانی تلگرافی : هما - تهران صندوق پستی 775-13185

اطلاعات تماس

دفتر ایران ایر اطلاعات تماس
آمستردام: Tel: (+31 20)4054790
آنکارا: Tel:(+90 312)427 84 19, 398 21 94
بیروت : Tel: (+9611) 842147-8
باکو: Tel: (+99412)4985886,4986623
کلن : Tel:(+49 2203)402493
دوحه : Tel: (+974) 44323666,44324897
دبی: Tel (+971 4)2228494
فرانکفورت : Tel: (+49 69)25600613-15
هامبورگ: Tel: (+49 40) 245500,245588
استانبول: Tel: (+90 312)4278418-19
کراچی: Tel: (+92 21) 35678274-35216293
کویت: Tel: (+965) 22024105
لندن: Tel:(+44 20)87418000
بمبئی : Tel: (+91 22)22047070,22041025
میلان: Tel: +39 0289096136
پاریس: Tel: (+33 1) 42259906 -56884512
رم : Tel: +39 9064741141
استکهلم: Tel:(+46 8) 54510000
تاشکند: Tel: (+998 71)2338163
وین : Tel: (+43 1)5865601-4

 


خرید بلیط هواپیما

بدلیل گذشت 15 دقیقه از زمان آخرین بروز رسانی باید جستجوی خود را تکرار نمایید.


جستجوی جدید
×

راهنمای نصب اپلیکیشن iOS

English العربی

1. در مرورگر سافاری در نوار پایین همین صفحه این دکمه را فشار دهید :

2.در منو باز شده ردیف پایین را به سمت چپ بکشید (در iOS13 به سمت بالا بکشید) و این دکمه را فشار دهید :

3. در بالای صفحه این دکمه را فشار دهید :

4. پس از بستن مرورگر، آیکون اپلیکیشن به گوشی شما اضافه شده و آماده استفاده میباشد.

1.في أسفل متصفح Safari ، انقر فوق :

2.في القائمة المنبثقة ، اسحب الصف السفلي إلى اليسار (iOS13 اسحب إلى أعلى) واضغط على هذا الزر:

3. في الجزء العلوي من الشاشة ، اضغط على هذا الزر:

4. بعد إغلاق المتصفح ، أيقونة التطبيق على الهاتف لقد أضفت وجاهزة للاستخدام.

1. In the toolbar on the bottom of the Safari browser, click on :

2. Select the :

3. In the next step, in the top right corner, click on :

4. A shortcut of the app will appear on your home screen, and the app is ready to use.